Skip to content Skip to footer

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering är en kritisk del i marknadsföringen av era produkter eller tjänster online. Genom att tillämpa optimering av innehållet på sidan och bygga ett nätverk av bra länkar mot er sida så förbättrar ni era positioner på sökord som potentiella kunder söker efter. Google använder sig av algoritmer för att bestämma hur bra er sida är uppbyggd, vilken kvalité innehållet ligger på och på vilka sökord som sidan borde synas på. Genom att anpassa sig efter Google’s riktlinjer när man skriver sitt innehåll och kontrollera utvecklingen på sina sökord så kommer man att kunna ta del av en större del av konverterande klick från dem organiska sökningarna.

I Sverige sker det cirka 55 miljoner sökningar varje dag och över 97 % av de sökningarna händer på Google. Det kan vara kring information och recensioner av produkter eller tjänster. Om företag och högt uppsatta personer eller bara om ett bra recept till middagen! Genom att synas bättre på det som era besökare och kunder söker på så får ni ett starkare förtroende genom igenkännande och ett högre antal konverterande klick på er hemsida.

Kundexempel

Låt oss säga att vi ska jobba med en frisörsalong i Kalmar som erbjuder flera hårvårdsprodukter och olika typer av behandlingar. En frisörsalong tjänar mest på kunder som besöker deras salong och beställer en behandling eller frågar om rekommendationer för en hårvårdsprodukt. Deras hemsida fungerar som ett reklamblad online där de samlar all information om deras tjänster och produkter som säljs i salongen. Eftersom att deras verksamhet är så lokalt bunden så är det inte värt för dem att satsa på generella söktermer som ”frisör” eller ”hårvårdsprodukter”. Istället skulle de se en mycket större högre grad av konvertering från att satsa på lokala sökord som ”frisör kalmar” och ”hårvårdsprodukter kalmar” där deras faktiska kunder finns.

On-page

Onpage-optimering berör ändringar på hemsidan som ändringar i innehåll, rubriker, bilder, struktur etc. Även optimering av meta-data som titel och beskrivning ingår i onpage-optimeringen. Detta är bland det viktigaste för att synas på sökord och skapa relevant innehåll. Man tittar på hur ofta sökordet för sidan används i innehållet, sammanhanget och hur man kan arbeta in nytt innehåll som gör sidan ännu mer relevant för sidans sökord. Google’s algoritmer för att avgöra relevansen av sidans innehåll uppdateras ständigt och därför kan det vara svårt för företag själva att hålla sin hemsida uppdaterade till de senaste riktlinjerna. Håller man inte koll på vilka ändringar som görs så riskerar man att tappa sina positioner och man får jobba hårdare för att komma tillbaka till första sidan på sökmotorn.

Off-page

När man har sin ”onpage”-optimering under kontroll så finns det även ”offpage”-optimering som man borde ha koll på. Det innebär att bygga upp länkar mot er sida från andra sidor som Google tycker är pålitliga och har en relevans för er verksamhet. Här är t.ex. en länk med ordet Pool. En del länkar på sidor fungerar bättre än andra och vissa kan faktiskt till och med påverka sidan negativt. För ett företag kan det kan vara svårt att veta vilka sidor som ger bra versus dåliga länkar. Det kan krävas en del teknisk kunskap och erfarenhet av Google’s algoritmer. Medans onpage-optimeringen är begränsad till vad du kan göra på din sida så är offpage-optimeringen den största delen när det kommer till att förbättra positioner på era sökord.

Testa antalet sökningar

Hur många sökningar görs varje månad på era produkter/tjänster? Fyll i uppgifterna nedan och få statistik av oss!
  • Genom att skicka formuläret samtycker du till vår integritetspolicy.