Rykteshantering är en åtgärd som hjälper företag och privatpersoner att ta kontroll över vad personer ser när de söker efter ert/ditt namn. Rykteshantering genomförs ofta när man redan har fått ett dåligt rykte men det kan även användas för att förebygga sitt rykte på nätet så att risken för ett dåligt rykte från till exempel en konkurrent minskar drastiskt.
1. Sökningar
Varje dag så söker svenskar på företag och privatpersoner för att välja om de vill köpa er produkt, ta del av er tjänst eller bilda ett samarbete. Personen som söker på ert namn i Google grundar sin bild av er baserat på vad som dyker upp i sökresultaten.
2. Oönskat innehåll
Vem som helst kan säga vad som helst om er online utan några konsekvenser, oavsett om det är sant eller falskt. Genom inlägg på bloggar, forum och nyhetsartiklar kan vem som helst svartmåla ert rykte. Det händer hela tiden och det finns väldigt få rättsliga skydd för företag som oskyldigt hamnar i dessa situationer.
3. Lagringar
Allt som du gör idag finns lagrat på nätet för alltid, vilket betyder att vi behöver fler verktyg för att vara säkra på att det som lagras inte skadar oss. Sociala medier, nyhetsartiklar, bloggar är bara några av verktygen som används för att skriva ner åsikter och tankar. Genom dessa verktyg lagras allt för evigt och företag har väldigt få sätt att ta ner en artikel som baserar sitt innehåll på falsk fakta. En blogg med 200 läsare i månaden kan inte låta mycket men vi vet inte vad som kommer att hända med det inlägget i framtiden.
4. Pålitligt innehåll
Trovärdigt och pålitligt innehåll av bra kvalité om er online hjälper er att stärka er närvaro och ert rykte online men få vet hur man skapar det. Hur Google väljer att värdera innehåll av bra och dålig kvalité är svårt att avgöra om man inte är inläst i ämnet och SERP (search engine result page). Driver man även ett företag så har man ingen tid att lägga på att studera alla uppdateringar som Google gör i sin algoritm varannan månad för att säkerställa att innehållet man skapar är av bra kvalité i Google’s ögon. Få personer vet vad de kan göra för att hjälpa ert företag få ett positivt rykte online.
Denna webbplats använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse genom att komma ihåg dina preferenser vid upprepade besök. Genom att klicka på Acceptera godkänner du användandet av cookies.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Cookies som är kategoriserade som nödvändiga lagras i din webbläsare eftersom de är väsentliga för webbsidan grundläggande funktioner. Vi använder även cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke. Du har möjlighet att välja bort dessa cookies, men tänk på att det kan påverka din användarupplevelse.
Nödvändiga cookies är viktiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanteras grundläggande funktioner och säkerhet på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
Alla cookies som inte är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och som specifikt används för att samla in personlig information via annonser, analyser och annat inbäddat innehåll kallas för icke nödvändiga cookies.