Skip to content Skip to footer

Googles tjänster

Var synlig när någon söker efter det ni säljer på Google som är världens största söktjänst. Människor Googlar vad de ska göra, vart de ska gå och vad de ska köpa. Vid just det ögonblick när någon letar efter det ni säljer kan Searchminds hjälpa er att synas. Vi kan vi kan hjälpa er med samtliga av de annonslösningar som Google tillhandahåller - det vill säga allt från vanliga sökannonser till produktannonser som visas på Google Shopping. Läs mer om de olika lösningarna nedan. Vi anpassar annonserna för full funktionalitet så att oavsett om era kunder använder datorn eller söker på mobilen kommer ni att synas.

Google Search Ads

Detta är vanliga annonser som visas när ni annonserar på Google när någon söker på era utvalda sökord. Detta kallas för annonsering på Google Search Ads (tidigare Adwords). Tricket för att lyckas med detta är att kunna hantera de över 100 variabler som kommer att påverka förhållandet mellan annonskostnad och intäkt.

Det gäller att synas på rätt sökord, välja bort när man inte vill synas, ha rätt inställningar och rätt annonsbudskap. Lyckas ni få ett högt QS (Quality Score) av Google kan ni bara behöva betala 1/10 av vad era konkurrenter betalar för motsvarande klick och detta är ofta avgörande för om annonseringen blir lönsam eller inte. Det finns alltså all anledning att vara mycket noggrann här.

Google Display Ads

Vill ni nå ut till kunder som inte aktivt söker efter era varor/tjänster men som ändå är intresserade av dem? Då kan ni använda er av annonsering i Googles Displaynätverk. Nätverket består av tidsskrifter, nyhetssiter, Youtube-kanaler, bloggar och mobilappar.

Era annonser matchas mot användarna och det är ett bra sätt att snabbt kunna få mycket trafik till er webbplats. Eftersom Displayannonserna riktar sig till användare som inte aktivt gjort en sökning men ändå har ett intresse för det ni säljer befinner sig användarna inte riktigt lika långt fram i köpprocessen som de man når genom Search Ads och Displayannonsering ger därför resultat på lite sikt.

Att lyckas med annonsering i Displaynätverket handlar väldigt mycket om att synas på rätt ställen och välja bort allt irrelevant. Det gäller att veta vad som skapar resultat och känna till hur man får en insikt i var annonserna kommer synas.

Google Shopping

Annonsering med Google Shoppingannonser är ett av de allra lönsammaste sätten för E-handlare att visa sina produkter direkt på Google. En av de allra största fördelarna med Google Shopping är att användaren får väldigt mycket information redan innan de klickar på annonsen (och därmed triggar en klickkostnad). Användare kan se en bild på produkten, se ett pris och läsa en kort beskrivning. Är det inte intressant för användaren så leder det inte till ett klick och därmed inte till en kostnad.

Att annonsera på Google Shopping framgångsrikt och lönsamt är relativt avancerat. Initialt krävs en konfiguration och registrering av flera olika verktyg som Google tillhandahåller och som exporterar all er produktdata, priser, bilder, lagertillgång och information till Google. När den tekniska konfigurationen är klar måste man optimera in lönsamhet genom att få ett korrekt förhållande mellan kostnaden för att sälja en produkt genom Google Shopping och marginalen man har på produkten.

Man utgår från att man höjer klickbudet på produkter med bra marginal och hög konverteringsgrad och gör motsvarande sänkning på produkter som inte har samma förutsättningar.

Google my Business

Google My Business bör alla företag registrera och använda sig av. För företag som framförallt får sina kunder från närområdet passar även annonsering på My Business bra. Exempelvis kan annonserna synas i Google Maps, så att ert företag visas för användare som gör lokala sökningar.

Annonsering på Google My Business görs genom att man skapar och verifierar ert lokala företag på Google så att företagsuppgifterna visas i Google Maps. Ju snyggare och proffsigare man skapar företagspresentationen desto fler kunder kommer man att få.

Google My Business passar också för små företag som ännu inte har någon egen webbplats. Dessa kan verifiera företaget med Google My Business och annonsera med smarta kampanjer i Google Ads som är en annonstjänst som inte kräver en egen webbplats.

Räkna ut kostad per klick/ny kund!

Hur mycket kostar ett klick på erat sökord? Hur många klick behövs det för att få en ny kund? Fyll i uppgifterna nedan så räknar vi ut det åt er!
  • Genom att skicka formuläret samtycker du till vår integritetspolicy.