Konverteringsstrategi

Receptet till ökad omsättning och lönsamhet


Konvertering – Gör besökare till kunder

Ökad omsättning och lönsamhet

Att öka aktiviteten kan handla om att fler besökare ska göra ett köp, en bokning eller att ta kontakt i någon form. En ökad konverteringsgrad från 2% till 4% kan låta lite, men faktum är att det ökar er försäljning på internet med det dubbla. Vi har egna kundcase där försäljningen ökat med över 40 gånger!

Searchminds affärsutvecklare analyserar allt från er webbplats till er marknad på Internet. Vi analyserar marknaden och era konkurrenter för att ta fram skillnader och åtgärder för att fler kunder ska välja just er. I en konverteringsanalys sätter vi oss i besökarens situation och analyserar hela webbplatsen. Searchminds är opartiska. Som företag är man ofta ”hemmablind” och ser inte alltid ens egna brister eller möjligheter.

Med vår hjälp ökar ni er omsättning och får en lönsammare marknadsföring som ger resultat på kort sikt, men som också blir en framtida investering. Ni lär er hur ni ska påverka era kunder och hur ni ska undvika fallgropar i framtiden.


Hur vi går tillväga

Vi bedömer er webbplats och er marknad på flera olika sätt:

  • Budskap
  • Tydlighet
  • Upplevelse
  • Navigation
  • Information
  • Konkurrens

En konverteringsstrategi är utan tvekan den lösning som snabbast ger dig ökad omsättning. Konverteringsstrategi är likaså en otroligt viktigt beståndel för att du ska kunna särskilja dig från dina konkurrenter. Searchminds har lång erfarenhet och har hjälpt många företag att gå framåt och blomstra på internet. Vi kan stolt visa upp referensarbeten och framgångsberättelser som visar styrkan och effekten av våra konverteringsstrategier. Vi jobbar utifrån befintliga webbplatser samt analyserar marknaden, konkurrensen, era besökare, webbplatsens design och upplägg för att därefter ta fram en projektplan.

Projektplanen innehåller förslag på förbättringsarbete av brister vi hittat under analysen. Vi kan hjälpa er att åtgärda bristerna och utvärdera utfallet efter genomförande. Att jobba med konverteringsstrategi är ett kontinuerligt arbete som hjälper er förstå att även små förändringar och åtgärder kan ge stor effekt på kundkontakt och försäljning.

Rapportering

Ni erhåller en tydlig rapport som beskriver era brister, vad som bör åtgärdas, en motivering till varför det bör göras och hur det kan påverka er försäljning på Internet. Searchminds affärsutvecklare går igenom rapporten tillsammans med er för att skapa full förståelse och insikt.

Utvärdering

Searchminds Installerar statistikprogrammet Google Analytics på er webbplats för att all trafik ska kunna mätas och utvärderas. I möjlig mån installeras även en målomvandling där Searchminds tillsammans med er kommer överens om ett mål och vad varje mål och konvertering är värd. Genom statistik utvärderar sedan Searchminds arbetet tillsammans med er och ni får exakta siffror över hur mycket pengar ni tjänar genom er webbplats och er marknadsföring på Internet.